Olla Ferroviària dels treballadors del ferrocarril.

olla ferroviaria aL’Olla Ferroviària.

Olla Ferroviària dels treballadors del ferrocarril.

L’olla ferroviària va ser un invent dels antics maquinistes, fogoners i guardafreneros del ferrocarril en els anys trenta per preparar els seus dinars i sopars quan passaven hores aturats en algunes estacions.

El servei d’aquests trens o l’espera de reemplaçament a les estacions podia durar entre sis i quinze dies, temps en el qual els treballadors no podien tornar a casa seva i les denominades “olles ferroviàries” eren una “forma econòmica de menjar calent”.

El menjar consistia en un olla de llegums amb el seu corresponent carn, cansalada, xoriço i botifarra, mentre per al sopar es deixava carn amb patates.

“La influència social del ferrocarril de la Robla ha arribat fins i tot a l’apartat culinari, fent cèlebre un plat derivat de les exigències dels llargs viatges i la dura climatologia: l’Olla ferroviària. Va sorgir arran de l’enginy dels antics maquinistes i fogoners, que van idear un sistema per cuinar utilitzant la calor del motor de la locomotora. Es fabricaven als tallers de Cistierna i Valmaseda, i estaven compostes per una carcassa o folre de xapa de llauna, hermètica i amb un forat al fons per expulsar el vapor d’ aigua, i en l’interior s’allotjava l’olla.

La composició de l’olla varia en funció de la zona, pot tractar-se d’mongetes a Cistierna, potatge de cigrons a Guardo, patates amb carn de vedella en Mataporquera o potatge de mongetes a Valmaseda. També el nom varia segons la regió on es cuini, podent ser anomenada “Olla ferroviària”, “Puchera ferroviària” o simplement “Putxera”, i és habitual trobar-la en establiments de les localitats de la ruta. ” Avui dia aquest instrument es segueix utilitzant per commemoracions, i festes populars.

HISTÒRIA DE LES POPULARS OLLES FERROVIÀRIES.

l’Olla ferroviària es coneix com un artefacte rudimentari de metall donava de menjar als ferroviaris de la Robla, que es convertien en cuiners de luxe a peu d’andana, a l’estació de 1ª categoria de Mataporquera.
.
Va ser al tren de la Robla (Ferrocarril Bilbao-la Robla), inaugurat el 1894, on es guisat la primera olla ferroviària per part dels soferts maquinistes, fogoners i Guardafrens de l’època. En un trajecte tan llarg com el Bilbao-León, el més gran d’Europa de via estreta, amb locomotores de vapor, recorrent una zona d’Espanya austera i en una època en què la restauració brillava per la seva absència, no quedava més remei que buscar-se la vida per menjar calent, bé i de forma econòmica.

Els trajectes es feien tan interminables que gairebé s’oblidava la destinació del viatge.Els esforçats treballadors del Ferrocarril Bilbao -La Robla suportaven jornades de treball entre 10 i 16 hores, moltes vegades amb un fred extrem, i la necessitat d’un àpat calent i nutritiva es cap de pregar. Els treballadors es trobaven amb un problema a l’hora d’encaixar les hores del menjar en els seus quefers diaris. La solució va ser anar a dinar sobre la marxa, aprofitant els recursos de les màquines i la seva imaginació. Així va néixer l’olla ferroviària.

Inicialment, van provar a connectar un tub des del serpentí de la locomotora fins a una gerra, on aconseguien preparar uns excel·lents cuits al vapor. Més endavant es va avançar en la sofisticació de l’invent: el carbó va substituir al vapor i la cocció lenta a la cua del tren es va imposar sense discussió. Es va instal·lar així una forma de treballar que va eliminar el problema que suposava l’hora de dinar i, gairebé de rebot, va crear tot un art culinari que ha donat molta fama als ferroviaris. 

partes-olla-ferroviariafuncionament de l’olla ferroviària.

A l’hora d’estudiar aquest fenomen cal parar-se a pensar en l’envergadura de la seva idea, ja que amb el guisat de l’olla es donava de menjar a tota la brigada del tren i va acabar convertint-se en un moment esperat pels treballadors per l’exquisidesa del menjar i per ser un instant d’agermanament i reunió que tots agraïen, donada la quantitat d’hores que treballaven. D’altra banda, aquest invent tenia una doble funció, ja que durant els durs mesos d’hivern la calor de l’olla servia també com a calefacció.

Encara originària de Mataporquera i la seva municipo de Valdeolea (ferrocarril de la Robla), l’olla ferroviària s’ha estès per tot el territori de Campoo-Les Valls i per altres regions, com Astúries, Biscaia, nord de Burgos i de Palència …

L’olla ferroviària o putxera, com la denominen a Balmaseda, respon avui a una finalitat molt diferent, però segueix despertant admiració i està present en moltes festes i esdeveniments de caracter culinari.

Probablement, aquelles primeres olles ferroviàries eren bastant més rústiques que les actuals, però avui en dia gairebé

totes consten d’un recipient metàl·lic on es fa la combustió juntament amb una olla de porcellana o fang encaixat en el recipient on es diposita el menjar, tot això proveït de diverses potes per a la subjecció i una nansa amb empunyadura per al seu transport

La vistositat dels recipients ha propiciat per a moltes olles ferroviàries el destí d’objecte decoratiu.

L’Olla Ferroviària
Pertany al grup de plats o gastronomia popular en perill d’extincion.a

Recepta Patates amb carn a l’olla ferroviària

ingredients:

     aigua
oli
julivert
llorer
una ceba
4 grans d’all
un tomàquet
Un pebrot verd
1’25 kg. de carn
2’5 kg. de patates
sal

preparació:

En primer lloc, posem a escalfar l’oli i afegim la ceba i l’all ben picats. Esperem a que es daurin i afegim la carn, que prèviament haurem tallat a daus, i la sal.
Quan la carn estigui mig feta, tirem les patates, el julivert, el llorer, el tomàquet i els pebrots, tot ben picat.
Finalment, aboquem aigua fins tapar els ingredients i deixem coure durant dues hores.

Hi ha diverses variants sobre aquest plat.     ¡¡¡ Bona jonada !!!

Anuncios

Un comentario en “Olla Ferroviària dels treballadors del ferrocarril.

  1. Pingback: Enogastronomía del Bages territorio bastante incógnito con buenos artesanos enogastronómicos | "degustacions" ATC llibertat

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s